Generelle råd og lovgivning

Generelle anbefalinger
Nordisk lovgivning adskiller sig fra visse andre europæiske landes lovgivning med hensyn til en del specifikationer. Det, som er angivet nedenfor som anbefalinger, kan i visse lande være lovkrav.
Tilladte monteringskombinationer
Det er uhensigtsmæssige at montere dæk på samme aksel som:
- er af forskelligt fabrikat
- har forskellige dimensioner
- har forskellige anvendelsesområder, som for eksempel dæk beregnet til landevej sammen med dæk til anlægsarbejde
- har forskellige hastighedsindeks
- har forskellige belastningsindeks
Dette gælder både for enkelt- og tvillingemonterede lastvognsdæk.
Det er ikke tilladt ifølge lovgivningen at montere dæk på samme aksel, som:
- har forskellig opbygning: radial eller diagonal
- er både piggede og upiggede. Ved tvillingemontering må et af dækkene være uden pigge. Pigdækkene skal i så fald monteres symmetrisk.
Slitage
Kontrollér mønsterdybden i mønstersporene fire forskellige steder jævnt fordelt rundt på dækket.
Mindste tilladte mønsterdybde i sommerperioden er i Norge, Sverige og Finland 1,6 mm.
I Danmark er det 1,0 mm.
Ved tvillingemontering må det udvendige dæk være mere slidt. Ingen del af dækkets armering må dog være synlig.
Ved vinterbrug er der yderligere bestemmelser. Se nærmere i afsnittet nedenfor om lovgivning i Norden vedrørende vinterdæk.
Dækkets alder
Alderen på dækket kan sætte en grænse for dets brug uafhængig af dets slitage.
Dæk fremstilles af forskellige materialer, hvis egenskaber forandres med tiden, afhængig af forskellige faktorer som for eksempel opbevaringsbetingelser (temperatur, luftfugtighed, position osv.) og brugsbetingelser (belastning, hastighed, lufttryk, underlag, kemisk påvirkning osv.).
Disse aldringsfaktorer varierer og er svære at forudsige. Derfor anbefaler Michelin, at man ud over regelmæssige kontroller lader en dækspecialist undersøge dækkene med jævne mellemrum for at afgøre, om dækkene fortsat kan bruges. Denne kontrol bør udføres mindst en gang om året eller oftere efter behov.
Montering af mønsteropskårne dæk
Michelin anbefaler mønsteropskæring, når det er hensigtsmæssigt. Mønsteropskæring forlænger dækkets levetid med op til 25 % og mindsker brændstofforbruget. Kun dæk mærket "regroovable" må mønsteropskæres. Se mere om mønsteropskæring her.
Montering af regummierede dæk
Regummierede lastvognsdæk bør have samme:
- fabrikat
- dimension
- mønster og slidbane
- hastigheds- og belastningsindeks
Kombineret montering af nye og regummierede dæk på samme aksel
Kombineret montering på samme aksel bør undgås.
Vi fraråder på det kraftigste at montere regummierede dæk på køretøjets foraksel.
Skader og reparation af dæk
Kontrollér dækkene regelmæssigt med henblik på at opdage skader og uregelmæssig slitage. Dæk, som viser tegn på brud eller separation eller andre skader, der blotlægger dækkets armering, må ikke bruges. Lad en fagmand undersøge dæk og køretøj i tvivlstilfælde.
Visse skader kan repareres
Dæk skal repareres af en fagmand. Den, som udfører reparationen, har altid det fulde ansvar for at afgøre, om reparation er mulig, og for kvaliteten af det udførte arbejde.
Inden en reparation skal dækket afmonteres og undersøges omhyggeligt både indvendig og udvendig af fagmanden.
Lovgivning i Norden for lastvogns- og busdæk om vinteren
Nedenfor følger en sammenfatning af de vigtigste dele af lovgivningen i de nordiske lande. For mere detaljeret information henvises til de respektive landes bestemmelser vedrørende dæk og køretøjer.
Sverige
I vinterdækperioden 1. december til 31. marts gælder følgende for svenske og udenlandske lastvogne og busser over 3,5 ton:
Mindste tilladte mønsterdybde 5 mm på alle aksler.
I vinterføre skal vinterdæk være monterede på trækakslen. Ved vinterføre forstås: "når der er sne, is, sjap eller frost på en del af vejen".
Kravet om vinterdæk på trækakslen er identificeret i henhold til følgende 3 alternativer:
A. "Dæk som er specielt udviklet til vinterkørsel og som er mærket med M+S."
B. ”Grovmønstrede dæk med vintermønster mærket med M+S eller dæk mærket med alpetop-/snefnug-symbolet (3 PMSF)”.
C. ”Hvis dæk er forsynet med snekæder eller køretøjet med egnet udskridningsbeskyttelse, sandspreder eller lignende anordning, bør dette være ligestillet med vinterdæk”.
”3 PMSF”-mærkning er et tilstrækkeligt som betingelse for, at dækket falder ind under definitionen vinterdæk. For at kunne sætte dette symbol på dæksiden, skal dækket være godkendt ved en speciel efterprøvning af funktion. Mærkningen gælder indtil videre kun for nye dæk.
Fortegnelse over hvilke trækdæk, der er udviklet til vinterkørsel, findes på STRO's hjemmeside http://stro.dk/information-3/vinterdaek/lastbil/
Piggede vinterdæk
Der må ikke bruges både pigdæk og ikke-piggede dæk på samme køretøj. Ved tvillingemonterede hjul må det ene af dækkene dog være uden pigge. Pigdækkene skal i så fald monteres symmetrisk i forhold til køretøjets længdeaksel.
Som en undtagelse til ovenstående angives:
"Kørsel med tung lastvogn, når køretøjet anvendes i forbindelse med anlægsarbejde eller lignende arbejde." "Også militærkøretøjer er undtaget."
Anhænger
For anhængere og trailere gælder mindste tilladte mønsterdybde på 1,6 mm også om vinteren.
Norge
Såvel norske som udenlandske køretøjer er omfattet af denne lovgivning.
Der er krav om vinterdæk ved kørsel på almindelige veje i perioden 15. november til 31 marts. Dette gælder hele køretøjet inklusive anhænger. Nyt fra 1. januar 2015 er, at den løftbare aksel og hele anhængeren er omfattet af lovgivningen. Bemærk, at dette gælder i det angivne tidsrum, uanset føret.
Der findes på nuværende tidspunkt ingen formelle krav om at anvende vinterdæk på anhængeren, men ofte er det en hensigtsmæssig praksis eller en begæring fra politiet.
Fra og med 2014 er der også krav om dæk med en mønsterdybde på mindst 5 mm om vinteren, og kravet omfatter både trækker og anhænger. Dette gælder i perioden 1. november til og med første mandag efter 2. påskedag. For Nordland,Troms og Finnmark er perioden fra 16. oktober til og med 30. april.
Fra tidligere gælder det generelt, at føreren af køretøjet altid er ansvarlig for at have sikret tilstrækkeligt vejgreb i forhold til underlaget. Dette kan ske ved hjælp af vinterdæk (med eller uden pigge), med snekæder eller lignende.
Definitionen af vinterdæk er også blevet suppleret med 3 PMSF (3 Peak Mountain Snow Flake) som et alternativ til M+S-mærkningen. Vinterdæk skal desuden være specielt udviklet til vinterkørsel.
Fortegnelse over hvilke dæk, der er udviklet til vinterkørsel, og som er godkendt af Norges Vegvesen, findes på STRO's hjemmeside http://stro.dk/information-3/vinterdaek/lastbil/.
Det er kun tilladt at pigge vinterdæk. Pigdæk og snekæder skal også benyttes uden for vinterperioden, hvis kørselsforholdene kræver det.
Obs! I vinterperioden skal snekæder altid medbringes, og antallet af snekæder skal være mindst tre, fem eller syv afhængig af køretøjets størrelse. Det er meningen, at den ulige snekæde sættes på et af forhjulene. Snekæden skal være fremstillet af metal/stål og konstrueret, så der altid er kontakt mellem kæde og vejbane. Snekæder skal monteres inden kørsel på strækninger, hvor der er vinterføre, eller hvor vinterføre kan frygtes.
Køretøjer, som anvendes ved anlægsarbejde, samt militærkøretøjer, som hovedsagelig anvendes i terræn, er undtaget fra kravet om vinterdæk ifølge ovenstående.
Der må ikke bruges både pigdæk og ikke-piggede dæk på samme køretøj. Ved tvillingemonterede hjul må det ene af dækkene dog være uden pigge. Pigdækkene skal i så fald monteres symmetrisk i forhold til køretøjets længdeaksel.
Kun dæk mærket M+S og som af fabrikanten er beregnet til pigning, må pigges.
Finland
Der findes på nuværende tidspunkt ingen særlig lovgivning om vinterdæk til tunge køretøjer. Mindste tilladte mønsterdybde er 1,6 mm. Pigdæk er tilladte fra 1. november til og med 31. marts eller første mandag efter påske.
Danmark
Der findes ingen særlig lovgivning om vinterdæk til tunge køretøjer. Mindste tilladte mønsterdybde er 1,0 mm. Pigdæk er tilladte fra 1. november til og med 15. marts.
Vinterdækregler for lastvogne
Land | Mindste tilladte mønsterdybde | Krav om brug af dæk med M+S- eller 3PMFS-mærkning | Brug af snekæder | Definition af vinterperiode |
---|---|---|---|---|
Østrig |
5 mm (radial) 6 mm (diagonal) |
JA Kun trækaksler |
Tilladt for trækdæk, minimum 2 mm | Fra 01/11 til 15/04 for lastvogne og 01/11 til 15/03 for busser |
Belgien | 1,6 mm | NEJ | Tilladt i vinterføre | |
Bosnien-Hercegovina | 4 mm |
JA Kun trækaksler |
I mangel af M+S-/3PMSF-mærkning på dækkene er kæder obligatoriske sammen med en skovl og en sæk med sand i køretøjet | Fra 15/11 til 15/04 |
Kroatien | 4 mm |
JA Kun trækaksler |
Tilladt i mangel af M+S-/3PMSF-mærkede dæk, minimum 4 mm | Definition af vinterføre: veje dækket af sne, is eller sjap eller vejrudsigt der lover dette føre |
Tjekkiet | 1 mm |
JA Kun trækaksler |
Tilladt i mangel af M+S-/3PMSF-mærkede dæk, minimum 6 mm. Obligatorisk når det er angivet på vejskilte | Fra 15/11 til 30/04 eller når det er angivet på vejskilte |
Danmark | 1 mm | NEJ | Tilladt | |
Finland | 1,6 mm | NEJ | Tilladt i vinterføre | Pigdæk kan bruges fra 01/11 til 31/03 |
Frankrig | 1 mm | NEJ | Tilladt | Pigdæk kan bruges for lørdag før 01/11 til sidste søndag i marts |
Tyskland | 1,6 mm |
JA Kun trækaksler |
Tilladt Hastighed begrænset til 50 km/t |
Definition af vinterføre: veje dækket af sne, is eller sjap eller vejrudsigt der lover dette føre |
Grækenland | 2 mm på trækaksler og 1,6 mm på alle andre | NEJ | Kæder obligatoriske, når det er angivet på vejskilte | Kæder obligatoriske, når det er angivet på vejskilte |
Ungarn | 1,6 mm hvis dækdimensionen er < 750 mm, 3 mm hvis den er > 750 mm | NEJ | Kæder obligatoriske, når det er angivet på vejskilte | |
Italien | 1,6 mm | NEJ | Obligatorisk i mangel af M+S-/3PMSF-mærkede dæk, når det er angivet på vejskilte | Kæder obligatoriske, når det er angivet på vejskilte |
Kosovo | 4 mm |
JA Kun trækaksler |
Obligatorisk i vinterføre | Definition af vinterføre: veje dækket af sne, is eller sjap eller vejrudsigt der lover dette føre |
Luxembourg | 1,6 mm |
JA Kun trækaksler |
Definition af vinterføre: veje dækket af sne, is eller sjap eller vejrudsigt der lover dette føre | |
Makedonien | 6 mm på trækaksler og 4 mm på alle andre |
JA Alle aksler |
Kæder er obligatoriske, hvis dækkene ikke er M+S / 3PMSF mærkede, eller hvis mønsterdybden er under 4 mm. En skovl og en sæk med sand i køretøjet er også obligatorisk | Fra 15/11 til 15/03 |
Montenegro | 4 mm |
JA Kun trækaksler |
Kæder, skovl og sæk med sand, når vejene er snedækkede | Fra 1/11 til 1/04 |
Holland | 1,6 mm | NEJ | IKKE tilladt | |
Norge | 5 mm |
JA(1) Alle aksler, inklusive løftbare aksler |
Tilladt med krav om brug af 3 til 7 kædepar afhængig af antal aksler | Fra 15/11 til 31/03 |
Polen |
1,6 mm (3 mm pour les cars) |
NEJ | Kæder obligatoriske, når det er angivet på vejskilte | Kæder obligatoriske, når det er angivet på vejskilte |
Portugal | 1 mm | NEJ | Kæder obligatoriske, når det er angivet på vejskilte | |
Rumænien | 1,6 mm | JA | Tilladt på trækaksler | Fra 15/11 til 15/03 |
Rusland | 4 mm |
JA(1) Alle aksler(2) |
Tilladt | Referenceperioden er fra 01/12 til 28/02. Men ethvert subjekt i føderationen kan om nødvendigt forlænge denne periode |
Serbien | 4 mm |
JA Kun trækaksler |
Kæder obligatoriske på mindst 2 trækhjul, skovl obligatorisk | Fra 01/11 til 01/04 |
Slovakiet | 3 mm |
JA Kun trækaksler |
Tilladt i mangel af M+S-/3PMSF-mærkede dæk, eller hvis det er angivet på vejskilte | Fra 15/11 til 31/03 |
Slovenien | 4 mm |
JA Kun trækaksler |
Tilladt i mangel af M+S-/3PMSF-mærkede dæk, minimum 3 mm | Fra 15/11 til 31/03 |
Spanien | 1,6 mm | NEJ | Kæder obligatoriske, når det er angivet på vejskilte | Lastvognstrafik kan blive stoppet af myndighederne afhængig af kørselsforholdene |
Sverige | 5 mm |
JA(1) Traekaksler |
Tilladt | Fra 01/12 til 01/04 |
Schweiz | 1,6 mm | NEJ | Kæder obligatoriske, når det er angivet på vejskilte | |
Tyrkiet | 4 mm |
JA Traekaksler (3) |
Tilladt | Fra 01/12 til 01/04 |
UK | 1 mm | NEJ | Ikke obligatorisk | Fra 01/12 til 01/04 |
Andre EU-lande | 1,6 mm | NEJ | Kæder obligatoriske, når det er angivet på vejskilte | I visse lande kan kæder eller vinterdæk være obligatoriske, når vejskilte dikterer det |
(1) Dækkene skal specifikt være udviklet til vinterføre. |
(2) På anhængeraksler fra 2015. |
(3) På anhængeraksler i fremtiden. |
Kun til orientering, med forbehold for ændringer i lokale bestemmelser. |
E2-mærkning
Dæk fremstillet af Michelin er udviklet til at passe til kørselsforholdene i de geografiske områder, hvor de forudses at blive solgt og anvendt. De MICHELIN dæk, som sælges i Europa, har E2-mærkning for at vise, at de egner sig til kørselsforholdene i følgende europæiske lande:
Albanien Andorra Belgien Bosnien-Herzegov. Danmark Estland Finland Frankrig Færøerne |
Georgien Grækenland Grønland Holland Hviderusland Irland Island Italien Jugoslavien |
Kasakhstan Kroatien Letland Liechtenstein Litauen Luxembourg Makedonien Moldova Monaco |
Norge Polen Portugal Rumænien Rusland San Marino Schweiz Slovakiet Slovenien |
Spanien Storbritannien Sverige Tjekkiet Tyskland Ukraine Ungarn Vatikanet Østrig |
FRT-mærkning
Angivelsen "FRT" (som omtales i forordning 54: "Mærkning 3.1.15") vedrører dæk, som er udviklet specielt til anhængeraksler (free rolling tyre).
Denne forordning gælder for alle nye dæk, som anvendes i Europa. Det betyder, at FRT-mærkede er udviklet til udelukkende at blive anvendt på anhængeraksler og må ikke anvendes på andre typer aksler.
Michelin kan ikke holdes ansvarlig for skader, som opstår, hvis disse anbefalinger ikke følges.
Mønsteropskæring
Vigtigste europæiske forskrifter
Land | Restriktioner for anvendelse af regummierede dæk | Ved hvilken mønsterdybde må lastvognsdæk ikke længere anvendes (ud over vinterdæk) | |
---|---|---|---|
Mindste dybde | Bemærkninger | ||
TYSKLAND |
Forbudt på styreaksler på busser, som kører hurtigere end 100 km/t |
1,6 mm | |
ØSTRIG |
Forbudt på styreaksler på alle lastvogne |
2 mm | |
BELGIEN | Ingen | 1,6 mm | |
BULGARIEN |
Forbudt på styreaksler på alle lastvogne |
2 mm | |
KROATIEN | Ingen | 1,6 mm | |
DANMARK | Ingen | 1 mm | |
SPANIEN | Ingen | Ingen | |
ESTLAND | Ingen | 1,6 mm | |
FINLAND | Ingen | 1,6 mm | |
FRANKRIG | Ingen | 1 mm | |
GRÆKENLAND | Ingen | 2 mm | |
UNGARN |
Forbudt på enkle aksler på busser |
5 mm for busser med dækdiameter > 750 mm 3 mm for øvrige busser 1,6 mm for øvrige køretøjer |
|
ITALIEN | Ingen | 1,6 mm | |
LETLAND | Ingen | 1,6 mm | |
LITAUEN | Ingen | 1 mm | |
LUXEMBOURG | Ingen |
1 mm for anhængere 1,6 mm for lastvogne |
|
NORGE | Ingen | 1,6 mm | |
HOLLAND | Ingen | Ingen | |
POLEN |
Forbudt på enkle aksler på busser, som kører 100 km/t eller derover |
3 mm for busser, som kører 100 km/t eller derover 1,6 mm øvrige køretøjer |
|
PORTUGAL | Ingen | ||
RUMÆNIEN | Ingen | 1,6 mm | |
RUSLAND |
Forbudt på styreaksler på alle lastvogne |
2 mm for busser 1 mm øvrige lastvogne |
|
SERBIEN | Ingen | 2 mm | |
SLOVAKIET | Ingen | 1,6 mm | |
SLOVENIEN | Ingen | 1,6 mm | |
SVERIGE | Ingen | 1,6 mm |
Udvendige tvillingemonterede dæk. Ingen min. dybde, undtagen om vinteren |
SCHWEIZ | Ingen | 1,6 mm | |
TJEKKIET |
Forbudt på styreaksler på busser |
1,6 mm | |
TYRKIET | Ingen | 1,6 mm | |
STORBRITANNIEN | Ingen | 1 mm | |
UKRAINE |
Forbudt på styreaksler på alle lastvogne |
2 mm for busser 1 mm for øvrige lastvogne |