Gode råd

Dækguide

FRA JUNI 2012 OG FREM: NYE BETEGNELSER PÅ VORES LASTVOGNSDÆK

Efterhånden som Michelins lastvognsdæk fornys, vil de løbende få nye markeringer på dæksiden.

De nye markeringer gælder tre områder:

  • Varemærket MICHELIN, som garanterer, at det er et originalprodukt
  • Dækkets segment, der angiver, hvilket anvendelsesområdet dækket er udviklet til
  • Dækkets dimension og position

Med disse markeringer bliver det lettere at genkende produktet og dets anvendelsesområde. Angivelse af dækkenes position på akslerne gør det lettere at håndtere dækkene på værkstederne.

Også MICHELIN Remix dækkene vil få de nye markeringer, efterhånden som de fornys.

Navngivning af Michelins dæk

Michelins dæk navngives i dag efter følgende princip:

appellation1

Dette princip er ved at blive fornyet med betegnelser, som gør det enklere at identificere dækkets anvendelsesområde. Betegnelserne vil blive benyttet, efterhånden som produkterne fornys, som det for eksempel var tilfældet, da dækket MICHELIN XTE 2 blev erstattet af dækket MICHELIN X® MULTI™ T:

appellation2

I visse tilfælde vil produktnavnet også omfatte et alternativ, der angiver en ekstra fordel ved produktet, som tilgodeser transportørernes specifikke forventninger. For eksempel:

appellation3

Dette dæk findes ikke og er kun brugt som eksempel.

DE FORSKELLIGE ALTERNATIVER
ENERGY™: Lavere brændstofforbrug
GRIP: Sikkert greb hele året
WINTER: Vinterforhold 
ICEGRIP: Godt greb på is 
HD: Forstærket karkasse 
HL: Tungere last
Denne liste vil blive udvidet med flere alternativer.

Hold cursoren over punkterne

  • Placering af slidindikator
  • Pikotgram som viser dækserien
  • Dækseriens logo
  • DOT: fabrikskode og datomærkning (uge + år)
  • Regroovable: dækket kan mønsteropskæres
  • Dimensionsbetegnelse:
    Dækkets bredde i mm
    Serie: forholdet mellem højde og bredde
    R: Radial opbygning
    Indvendig diameter
  • Belastnings- og hastighedsindeks
    Placering af unikt punkt i forhold til dimension
  • Figur, som angiver dækposition
  • Tubeless: slangeløs montering
  • Bogstav, som angiver dækposition
  • Logo for mærket MICHELIN
  • Kode, der viser at dækket er godkendt i Europa
  • M+S-mærkning: anvendelsesområde

Hastighedsindeks

HASTIGHEDSINDEKS Hastighed i km/t
D 65
E 70
F 80
G 90
HASTIGHEDSINDEKS Hastighed i km/t
J 100
K 110
L 120
M 130
HASTIGHEDSINDEKS Hastighed i km/t
N 140
P 150
Q 160
R 170

Belastningsindeks

INDEKS Last i kg
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060
111 1090
112 1120
113 1150
114 1180
115 1215
116 1250
117 1285
118 1320
119 1360
INDEKS Last i kg
120 1400
121 1450
122 1500
123 1550
124 1600
125 1650
126 1700
127 1750
128 1800
129 1850
130 1900
131 1950
132 2000
133 2060
134 2120
135 2180
136 2240
137 2300
138 2360
139 2430
INDEKS Last i kg
140 2500
141 2575
142 2650
143 2725
144 2800
145 2900
146 3000
147 3075
148 3150
149 3250
150 3350
151 3350
152 3550
153 3650
154 3750
155 3875
156 4000
157 4125
158 4250
159 4375
INDEKS Last i kg
160 4500
161 4625
162 4750
163 4875
164 5000
165 5150
166 5300
167 5450
168 5600
169 5800
170 6000
171 6150
172 6300
173 6500
174 6700
175 6900
176 7100
177 7300
178 7500
179 7750
 

Risiko for overbelastning 

Anvendelse af dækket med en belastning, der er tungere end den, der er angivet på dækket, kan medføre uoprettelig skade på dækkets struktur, som på længere sigt kan føre til et pludselig tab af luft.

Valg af dæk til lastvogn

Michelin har et stort udvalg af lastvognsdæk, som er tilpasset forskellige slags køretøjer, veje og anvendelsesforhold. Michelin hjælper dig med at vælge de rigtige dæk og garanterer, at de er fremstillet til det marked, hvor de sælges.

Gode råd og forholdsregler ved brug

Overhold gældende lovgivning i dit land samt anbefalingerne fra køretøjskonstruktørerne: dimension, belastnings- og hastighedsindeks, osv. Husk at tjekke gældende lovgivning, hvis dækdimensionen ændres. I visse lande skal ændrede køretøjer godkendes af den myndighederne.

Tag hensyn til dine forskellige anvendelsesforhold. Tænk på, hvad du vil have ud af dækket (højt kilometerresultat, vintergreb, ekstreme forhold osv.), så du kan finde det mest egnede dæk.

Hvis du benytter brugte dæk, bør du få dem kontrolleret af en dækspecialist før montering for at garantere, at de er sikre og overholder gældende forskrifter.

Vi anbefaler at montere dæk med samme slitagegrad på samme aksel. I visse lande er der regler for maksimal afvigelse mellem dækkene. Afhængig af landet er det enten obligatorisk eller anbefalet, at dæk på samme aksel har samme mønster.

Brug aldrig dæk under andre anvendelsesforhold end dem, de er beregnet til.

Visse overdrevne eller unormale geometriske hjulindstillinger kan påvirke dækkenes præstationer.

Forkert brug eller forkert dæk kan også bidrage til, at visse mekaniske dele slides for hurtigt.

Vælg det rigtige dæk i 3 trin

Der findes fire positioner for dæk på lastvogne: styredæk, trækdæk og anhængerdæk samt dæk til alle positioner.

Essieux

For at transportere sikkert og optimere din fortjeneste, bør du overholde visse kriterier.

1. Afgør, hvad dækket skal anvendes til

Vælg mellem Michelins 6 forskellige segmenter for lastvognsdæk. Hvert segment passer til forskellige behov og anvendelsesområder. 

2. Fastslå dækkets dimension

En aksels maksimale belastning angives af køretøjskonstruktøren i overensstemmelse med gældende lovgivning. Selv hvis man bruger dæk, som kan bære en større belastning end den, akslen er beregnet til, må man ikke overskride den belastning, konstruktøren har angivet.

Kontrollér, at fælgen kan klare dækkets maksimale belastning. Følg fabrikantens anbefalinger.

Der er mange risici ved at montere et dæk på en fælg med forkert bredde. Blandt andet kan dækket blive beskadiget, og både vejgrebet og dækkets levetid kan forringes.

3. Vælg det rigtige mønster

Dækkene har en positionskode, som angiver den aksel, de er beregnet til, så de får det rigtige mønster. Følg disse koder.

For dæk på foraksler kræves det:

  • at man bruger dæk med positionskode "F" eller "Z"
  • at man aldrig bruger dæk med positionskode "T" *

 På trækaksler skal man montere dæk med positionskode "D" eller "Z"
 På anhængeraksler skal man montere dæk med positionskode "T" eller "Z"

* Michelin kan ikke holdes ansvarlig for skader, som opstår, hvis disse anbefalinger ikke følges.

Essieux-camion

*Disse dæk er specielt udviklet til brug på anhængeraksler og er ikke beregnet til montering på foraksler på trækkere.

Som dæk på styreaksler skal man:
Bruge dæk med positionskode "F" eller "Z". Disse mønstre er konstrueret til at klare belastningen på foraksler på trækkere: dynamisk last, akslens geometriske vinkler osv.

Som dæk på trækaksler bør man:
Udelukkende bruge dæk med positionskode "D" eller "Z". "D" dækmønstre er udviklet til at leve op til de specifikke krav til trækkende aksler: overførsel af drejningsmoment fra motor og retarder, tvillingemonterede hjul, største akselbelastning på køretøjet osv. Dæk med "Z" mønstre kan også monteres på trækaksler, men kun dæk med "D" mønstre har alle de nødvendige egenskaber.

Som dæk på anhængeraksler bør man:
Udelukkende bruge dæk med positionskode "T" eller "Z". Disse dækmønstre er udviklet til at klare de specifikke påvirkninger, der er på bærende aksler: statisk og dynamisk belastning, påkørsel, højt kilometerresultat osv. Dæk med "T" mønstre har ofte et højere belastnings- og hastighedsindeks. Når dæk med "Z" mønstre monteres, skal det kontrolleres, at belastnings- og hastighedsindekset svarer til akslens krav. Dæk med "T" mønstre fra Michelin i Europa er mærket "FRT" (Free Rolling Tyre, frit rullende dæk), standardiseret af ETRTO. Følgelig må "T" dækmønstre aldrig bruges på styrende og trækkende aksler.

FRT-mærkningen:
Information om FRT-mærkningen findes i forordning 54: "Mærkning 3.1.15". Betegnelsen "FRT" vedrører dæk, som er specifikt udviklet til anhængeraksler (free rolling tyre). Denne forordning gælder for alle nye dæk, som anvendes inden for Europa. Michelin benytter ligeledes FRT-mærkningen på MICHELIN Remix dæk. Michelin kan ikke holdes ansvarlig for skader, som opstår, hvis disse anbefalinger ikke følges.

KARKASSEN BÆRER

LA CARCASSE PORTE

DÆKSIDEN AFDÆMPER

LE FLANC AMORTIT

DÆKKANTEN OVERFØRER

LE TALON DE PNEU TRANSMET

DE ØVERSTE LAG STYRER

DE ØVERSTE LAG STYRER

GUMMIET MODSTÅR SLITAGE

LA GOMME RÉSISTE À L'USURE

Kræfter som modvirker bevægelse

Det kræver energi at bevæge sig. For at mindske brændstofforbruget er det nødvendigt at mindske de kræfter, som forhindrer køretøjet i at flytte sig (tyngdekraft, luftmodstand, inerti eller træghed, mekanisk friktion, rullemodstand). Dækkenes rullemodstand undervurderes ofte, men står for en tredjedel af brændstofforbruget.

Luftmodstand, tyngdekraft og inerti

resistance_01

Mekanisk friktion og motorydelse

resistance_02

Dækkenes rullemodstand

resistance_03

Fælgen - en sikkerhedsfaktor

Fælgen er en af køretøjets vigtigste sikkerhedselementer, fordi den:

  • Sikrer en lufttæt montering af dækket
  • Bærer belastningen
  • Bidrager til lavere brændstofforbrug
  • Overfører kraft
  • Hjælper med at bortlede varme
  • Giver mulighed for vægtbesparelse
  • Er en del af køretøjets udseende
roue2

Rådfør dig med fælgfabrikanterne for at sikre, at fælgen har tilstrækkelig styrke til den beregnede anvendelse. *

* Kilde: ETRTO

Beskrivelse af fælgen

Innovations_Roue_a_Valve_V0R3_decoupe_01

Fælg med beskyttet ventil

For at undgå at beskadige ventilen (når en genstand trænger ind i fælgen), anbefaler Michelin, at man benytter en fælg med beskyttet ventil (såkaldt ALV-fælg).

Ventilen sidder på den anden side af pladen.

ALV-fælg

 Ventilen sidder sikkert.

Klassisk fælg

Det kan være farligt, hvis en sten sætter sig fast mellem pladen og bremseskiven.

roue_alv
roue_classique_ilv

Vendbar fælg

Den vendbare fælg til anhængere og sættevogne har en ventil med dobbelt udgang, så det er muligt at vende fælgen, uden af afmontere dækket.

Vendbar fælg

roue_reversible

X-One fælg

Et køretøj med X-One hjul kan bære en belastning, der er op til 130 kg større, og mindsker brændstofforbruget med 1,5 %.

Tvillingemonterede fælge

X-ONE fælg

Roues-jumelees
Roue-X-One

Tvillingemonterede fælge (skema)

2 fælge 22.5 x 9.00 til dæk 315/70 R 22.5

2 fælge 22.5 x 7.50 til dæk 275/70 R 22.5

X-One fælg (skema)

1 fælg 22.5 x 17.00 til dæk 495/45 R 22.5

1 fælg 22.5 x 15.00 til dæk 455/45 R 22.5

Montering af hjul på køretøjet

Innovations_Roue_a_Valve
  • Brug det udstyr, som er anbefalet af fabrikanten (bolte, møtrikker osv.)
  • Overhold køretøjskonstruktørens eller akselfabrikantens anbefalinger for tilspændingsmoment (SR)
  • Overhold rækkefølgen for tilspænding i skemaet ovenfor
  • Tilspændingen skal afsluttes med en momentnøgle
  • Hjulboltene skal efterspændes efter 50 til 100 kilometers kørsel