Dækguide

FRA JUNI 2012 OG FREM: NYE BETEGNELSER PÅ VORES LASTVOGNSDÆK
Efterhånden som Michelins lastvognsdæk fornys, vil de løbende få nye markeringer på dæksiden.
De nye markeringer gælder tre områder:
- Varemærket MICHELIN, som garanterer, at det er et originalprodukt
- Dækkets segment, der angiver, hvilket anvendelsesområdet dækket er udviklet til
- Dækkets dimension og position
Med disse markeringer bliver det lettere at genkende produktet og dets anvendelsesområde. Angivelse af dækkenes position på akslerne gør det lettere at håndtere dækkene på værkstederne.
Også MICHELIN Remix dækkene vil få de nye markeringer, efterhånden som de fornys.
Navngivning af Michelins dæk
Michelins dæk navngives i dag efter følgende princip:
Dette princip er ved at blive fornyet med betegnelser, som gør det enklere at identificere dækkets anvendelsesområde. Betegnelserne vil blive benyttet, efterhånden som produkterne fornys, som det for eksempel var tilfældet, da dækket MICHELIN XTE 2 blev erstattet af dækket MICHELIN X® MULTI™ T:
I visse tilfælde vil produktnavnet også omfatte et alternativ, der angiver en ekstra fordel ved produktet, som tilgodeser transportørernes specifikke forventninger. For eksempel:
Dette dæk findes ikke og er kun brugt som eksempel.
DE FORSKELLIGE ALTERNATIVER
ENERGY™: Lavere brændstofforbrug
GRIP: Sikkert greb hele året
WINTER: Vinterforhold
ICEGRIP: Godt greb på is
HD: Forstærket karkasse
HL: Tungere last
Denne liste vil blive udvidet med flere alternativer.
Hold cursoren over punkterne
- Placering af slidindikator
- Pikotgram som viser dækserien
- Dækseriens logo
- DOT: fabrikskode og datomærkning (uge + år)
- Regroovable: dækket kan mønsteropskæres
-
Dimensionsbetegnelse:
Dækkets bredde i mm
Serie: forholdet mellem højde og bredde
R: Radial opbygning
Indvendig diameter
-
Belastnings- og hastighedsindeks
Placering af unikt punkt i forhold til dimension - Figur, som angiver dækposition
- Tubeless: slangeløs montering
- Bogstav, som angiver dækposition
- Logo for mærket MICHELIN
- Kode, der viser at dækket er godkendt i Europa
- M+S-mærkning: anvendelsesområde
Hastighedsindeks
HASTIGHEDSINDEKS | Hastighed i km/t |
---|---|
D | 65 |
E | 70 |
F | 80 |
G | 90 |
HASTIGHEDSINDEKS | Hastighed i km/t |
---|---|
J | 100 |
K | 110 |
L | 120 |
M | 130 |
HASTIGHEDSINDEKS | Hastighed i km/t |
---|---|
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
Belastningsindeks
INDEKS | Last i kg |
---|---|
100 | 800 |
101 | 825 |
102 | 850 |
103 | 875 |
104 | 900 |
105 | 925 |
106 | 950 |
107 | 975 |
108 | 1000 |
109 | 1030 |
110 | 1060 |
111 | 1090 |
112 | 1120 |
113 | 1150 |
114 | 1180 |
115 | 1215 |
116 | 1250 |
117 | 1285 |
118 | 1320 |
119 | 1360 |
INDEKS | Last i kg |
---|---|
120 | 1400 |
121 | 1450 |
122 | 1500 |
123 | 1550 |
124 | 1600 |
125 | 1650 |
126 | 1700 |
127 | 1750 |
128 | 1800 |
129 | 1850 |
130 | 1900 |
131 | 1950 |
132 | 2000 |
133 | 2060 |
134 | 2120 |
135 | 2180 |
136 | 2240 |
137 | 2300 |
138 | 2360 |
139 | 2430 |
INDEKS | Last i kg |
---|---|
140 | 2500 |
141 | 2575 |
142 | 2650 |
143 | 2725 |
144 | 2800 |
145 | 2900 |
146 | 3000 |
147 | 3075 |
148 | 3150 |
149 | 3250 |
150 | 3350 |
151 | 3350 |
152 | 3550 |
153 | 3650 |
154 | 3750 |
155 | 3875 |
156 | 4000 |
157 | 4125 |
158 | 4250 |
159 | 4375 |
INDEKS | Last i kg |
---|---|
160 | 4500 |
161 | 4625 |
162 | 4750 |
163 | 4875 |
164 | 5000 |
165 | 5150 |
166 | 5300 |
167 | 5450 |
168 | 5600 |
169 | 5800 |
170 | 6000 |
171 | 6150 |
172 | 6300 |
173 | 6500 |
174 | 6700 |
175 | 6900 |
176 | 7100 |
177 | 7300 |
178 | 7500 |
179 | 7750 |
Risiko for overbelastning
Anvendelse af dækket med en belastning, der er tungere end den, der er angivet på dækket, kan medføre uoprettelig skade på dækkets struktur, som på længere sigt kan føre til et pludselig tab af luft.
Valg af dæk til lastvogn
Michelin har et stort udvalg af lastvognsdæk, som er tilpasset forskellige slags køretøjer, veje og anvendelsesforhold. Michelin hjælper dig med at vælge de rigtige dæk og garanterer, at de er fremstillet til det marked, hvor de sælges.
Gode råd og forholdsregler ved brug
Overhold gældende lovgivning i dit land samt anbefalingerne fra køretøjskonstruktørerne: dimension, belastnings- og hastighedsindeks, osv. Husk at tjekke gældende lovgivning, hvis dækdimensionen ændres. I visse lande skal ændrede køretøjer godkendes af den myndighederne.
Tag hensyn til dine forskellige anvendelsesforhold. Tænk på, hvad du vil have ud af dækket (højt kilometerresultat, vintergreb, ekstreme forhold osv.), så du kan finde det mest egnede dæk.
Hvis du benytter brugte dæk, bør du få dem kontrolleret af en dækspecialist før montering for at garantere, at de er sikre og overholder gældende forskrifter.
Vi anbefaler at montere dæk med samme slitagegrad på samme aksel. I visse lande er der regler for maksimal afvigelse mellem dækkene. Afhængig af landet er det enten obligatorisk eller anbefalet, at dæk på samme aksel har samme mønster.
Brug aldrig dæk under andre anvendelsesforhold end dem, de er beregnet til.
Visse overdrevne eller unormale geometriske hjulindstillinger kan påvirke dækkenes præstationer.
Forkert brug eller forkert dæk kan også bidrage til, at visse mekaniske dele slides for hurtigt.
Vælg det rigtige dæk i 3 trin
Der findes fire positioner for dæk på lastvogne: styredæk, trækdæk og anhængerdæk samt dæk til alle positioner.
For at transportere sikkert og optimere din fortjeneste, bør du overholde visse kriterier.
1. Afgør, hvad dækket skal anvendes til
Vælg mellem Michelins 6 forskellige segmenter for lastvognsdæk. Hvert segment passer til forskellige behov og anvendelsesområder.
2. Fastslå dækkets dimension
En aksels maksimale belastning angives af køretøjskonstruktøren i overensstemmelse med gældende lovgivning. Selv hvis man bruger dæk, som kan bære en større belastning end den, akslen er beregnet til, må man ikke overskride den belastning, konstruktøren har angivet.
Kontrollér, at fælgen kan klare dækkets maksimale belastning. Følg fabrikantens anbefalinger.
Der er mange risici ved at montere et dæk på en fælg med forkert bredde. Blandt andet kan dækket blive beskadiget, og både vejgrebet og dækkets levetid kan forringes.
3. Vælg det rigtige mønster
Dækkene har en positionskode, som angiver den aksel, de er beregnet til, så de får det rigtige mønster. Følg disse koder.
For dæk på foraksler kræves det:
- at man bruger dæk med positionskode "F" eller "Z"
- at man aldrig bruger dæk med positionskode "T" *
På trækaksler skal man montere dæk med positionskode "D" eller "Z"
På anhængeraksler skal man montere dæk med positionskode "T" eller "Z"
* Michelin kan ikke holdes ansvarlig for skader, som opstår, hvis disse anbefalinger ikke følges.
*Disse dæk er specielt udviklet til brug på anhængeraksler og er ikke beregnet til montering på foraksler på trækkere.
Som dæk på styreaksler skal man:
Bruge dæk med positionskode "F" eller "Z". Disse mønstre er konstrueret til at klare belastningen på foraksler på trækkere: dynamisk last, akslens geometriske vinkler osv.
Som dæk på trækaksler bør man:
Udelukkende bruge dæk med positionskode "D" eller "Z". "D" dækmønstre er udviklet til at leve op til de specifikke krav til trækkende aksler: overførsel af drejningsmoment fra motor og retarder, tvillingemonterede hjul, største akselbelastning på køretøjet osv. Dæk med "Z" mønstre kan også monteres på trækaksler, men kun dæk med "D" mønstre har alle de nødvendige egenskaber.
Som dæk på anhængeraksler bør man:
Udelukkende bruge dæk med positionskode "T" eller "Z". Disse dækmønstre er udviklet til at klare de specifikke påvirkninger, der er på bærende aksler: statisk og dynamisk belastning, påkørsel, højt kilometerresultat osv. Dæk med "T" mønstre har ofte et højere belastnings- og hastighedsindeks. Når dæk med "Z" mønstre monteres, skal det kontrolleres, at belastnings- og hastighedsindekset svarer til akslens krav. Dæk med "T" mønstre fra Michelin i Europa er mærket "FRT" (Free Rolling Tyre, frit rullende dæk), standardiseret af ETRTO. Følgelig må "T" dækmønstre aldrig bruges på styrende og trækkende aksler.
FRT-mærkningen:
Information om FRT-mærkningen findes i forordning 54: "Mærkning 3.1.15". Betegnelsen "FRT" vedrører dæk, som er specifikt udviklet til anhængeraksler (free rolling tyre). Denne forordning gælder for alle nye dæk, som anvendes inden for Europa. Michelin benytter ligeledes FRT-mærkningen på MICHELIN Remix dæk. Michelin kan ikke holdes ansvarlig for skader, som opstår, hvis disse anbefalinger ikke følges.
Kræfter som modvirker bevægelse
Det kræver energi at bevæge sig. For at mindske brændstofforbruget er det nødvendigt at mindske de kræfter, som forhindrer køretøjet i at flytte sig (tyngdekraft, luftmodstand, inerti eller træghed, mekanisk friktion, rullemodstand). Dækkenes rullemodstand undervurderes ofte, men står for en tredjedel af brændstofforbruget.
Luftmodstand, tyngdekraft og inerti
Mekanisk friktion og motorydelse
Dækkenes rullemodstand
Fælgen - en sikkerhedsfaktor
Fælgen er en af køretøjets vigtigste sikkerhedselementer, fordi den:
|
|
Rådfør dig med fælgfabrikanterne for at sikre, at fælgen har tilstrækkelig styrke til den beregnede anvendelse. *
* Kilde: ETRTO
Beskrivelse af fælgen
Fælg med beskyttet ventil
For at undgå at beskadige ventilen (når en genstand trænger ind i fælgen), anbefaler Michelin, at man benytter en fælg med beskyttet ventil (såkaldt ALV-fælg).
Ventilen sidder på den anden side af pladen.
ALV-fælgVentilen sidder sikkert. |
Klassisk fælgDet kan være farligt, hvis en sten sætter sig fast mellem pladen og bremseskiven. |
|
|
Vendbar fælg
Den vendbare fælg til anhængere og sættevogne har en ventil med dobbelt udgang, så det er muligt at vende fælgen, uden af afmontere dækket.
Vendbar fælg
X-One fælg
Et køretøj med X-One hjul kan bære en belastning, der er op til 130 kg større, og mindsker brændstofforbruget med 1,5 %.
Tvillingemonterede fælge |
X-ONE fælg |
|
|
Tvillingemonterede fælge (skema) 2 fælge 22.5 x 9.00 til dæk 315/70 R 22.5 2 fælge 22.5 x 7.50 til dæk 275/70 R 22.5 |
X-One fælg (skema) 1 fælg 22.5 x 17.00 til dæk 495/45 R 22.5 1 fælg 22.5 x 15.00 til dæk 455/45 R 22.5 |
Montering af hjul på køretøjet
- Brug det udstyr, som er anbefalet af fabrikanten (bolte, møtrikker osv.)
- Overhold køretøjskonstruktørens eller akselfabrikantens anbefalinger for tilspændingsmoment (SR)
- Overhold rækkefølgen for tilspænding i skemaet ovenfor
- Tilspændingen skal afsluttes med en momentnøgle
- Hjulboltene skal efterspændes efter 50 til 100 kilometers kørsel